De vakantie staat voor de deur! Maandenlang heb je uitgekeken naar deze vakantie. Morgen is het dan eindelijk zover. Met een opgelaten gevoel en de zomer in de bol kom je aan op het vliegveld. Daar verneem je dat je vlucht vertraging heeft, en niet zo’n beetje ook. En nu?? #HOUDJEHOOFDKOEL


Er zijn twee mogelijkheden wanneer je te maken krijgt met een vertraging:

1) Je doet niets en leidt verder gewoon je leven.
2) Je gaat kijken wat je rechten zijn! #THATSTHESPIRIT

Naast vertraging kun je natuurlijk ook te maken krijgen met een vlucht die overboekt is of bijvoorbeeld een geannuleerde vlucht. Ook dan heb je rechten als passagier.

Wat zijn de spelregels?

Luchtvaartmaatschappijen moeten zich houden aan de Europese luchtvaartverordening. Daar staan je rechten als passagier in beschreven. Uiteraard kan je niet altijd recht hebben op verzorging of een financiële vergoeding wanneer bijvoorbeeld je vlucht vertraagd is. Om enigszins het recht op een vergoeding te begrenzen is het volgende onderscheid gemaakt:

  1. De luchtvaartmaatschappij is buiten de EU gevestigd:
    In dit geval kun je alleen aanspraak maken op een vergoeding als je vertrekt vanuit een EU-lidstaat. Vlieg je bijvoorbeeld met American Airlines vanaf Amsterdam naar New York, dan kun je wel aanspraak maken op een vergoeding. Vlieg je met American Airlines vanuit New York naar Amsterdam dan kan je er geen aanspraak maken op een vergoeding. #HEBJEMDOOR

  2. De luchtvaartmaatschappij is in de EU gevestigd:
    In dit geval kun je aanspraak maken op een vergoeding. Daarbij maakt het niet uit of je vanuit een EU-lidstaat of vanuit een ander land vertrekt. Vlieg je bijvoorbeeld met KLM van Amerika naar Amsterdam dan heb je gewoon recht op een vergoeding.

Recht op verzorging/financiële compensatie:

Als je vlucht vertraagd is dan heb je recht op verzorging gedurende die vertraging (denk bijvoorbeeld aan een bonnetje om een maaltijd mee te kunnen kopen). Echter, als je vertraging zo lang duurt dat je aankomsttijd drie uur later is dan je oorspronkelijke aankomsttijd, zonder vertraging, dan heb je recht op een schadevergoeding die als volgt wordt bepaald:

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • € 250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • € 400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • € 250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
  • € 400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • € 600 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km

Het kan overigens ook zo zijn dat een luchtvaartmaatschappij op voorhand verwacht dat er een vertraging zal plaatsvinden. In dat geval wordt er op basis van het volgende bepaald of er recht op compensatie voor de passagier bestaat.

  • twee uur of meer voor vluchten van 1500 km of minder;
  • drie uur of meer voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km;
  • vier uur of meer voor alle andere vluchten;

Als het voorgaande voor jou geldt dan heb je waarschijnlijk recht op (een) maaltijd(en), verfrissingen en twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vertraging meer dan vijf uur bedraagt. In dat geval kun je ervoor kiezen om je vlucht ‘te laten varen’. Je krijgt dan je betaalde ticketbedrag terug. Als je bijvoorbeeld in gedeeltes vliegt waarbij je vertraging oploopt in het tweede gedeelte van de reis, en je kiest dan om de reis te staken, dan krijg je uiteraard alleen het bedrag terug voor de delen van de reis die je niet hebt kunnen maken. Je krijgt dan zo snel mogelijk een retourvlucht aangeboden.

Ook kan het voorkomen dat de wachttijd zo oploopt dat je genoodzaakt bent om een nacht (of meerdere) elders door te brengen. De luchtvaartmaatschappij moet in dat geval voor een hotelaccommodatie zorgen en voor het vervoer naar dat hotel.

Annulerings- of vertragingsverklaring

Mocht je in de situatie terechtkomen waarbij je vlucht langdurig vertraagd is of geannuleerd dan is het verstandig om een schriftelijke verklaring daarvan te vragen bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Het is namelijk handig om bewijsmateriaal van die vervelende situatie in handen te hebben om uw rechten te kunnen afdwingen. Overigens is het zo dat jouw verzekeraar, mits je een annuleringsverzekering hebt uiteraard, ook kan vragen naar een dergelijke verklaring. Ook voor hen komt namelijk alleen de zon voor niets op. #LOGISCH
Losgezien van een ernstig vertraagde vlucht, geannuleerde vlucht, overboekte vlucht kun je nog met tal andere zaken te maken krijgen zoals bijvoorbeeld het spoorloos verdwijnen van je bagage en niemand die jou kan vertellen waar het gebleven is. #NIETINDELUCHTINIEDERGEVAL

Hoe EurekaRecht jou kan helpen?

Heb je hulp nodig bij het afdwingen van je rechten wanneer het gaat om je vliegongemakken, het verkrijgen van een vergoeding daarvoor of heb je andere vragen hieromtrent? Neem dan gerust contact met ons op. #KOMTGOED